zondag 16 maart 2014

IK BEN BEGONNEN!

Ondanks dat het even rustig was op mijn blog heb ik niet stilgezeten de afgelopen maanden. Tuinboeken doorgelezen, het internet afgespeurd naar leuke gewassen die makkelijk te kweken zijn in potten, de inrichting van het balkon bepaald, zaden besteld, binnengekregen en gezaaid en ondertussen komen de eerste zaailingen al boven de grond (radijs en rucola). Natuurlijk staan de vensterbanken in de logeerkamer vol met zaaisels. Kortom: IK BEN BEGONNEN!  Misschien nog iets te overenthousiast aangezien het nog wel wat vroeg is voor sommige gewassen, maar omdat het vrij warm en zonnig is de laatste tijd en we hoog genoeg zitten op de flat om geen last van nachtvorst aan de grond te hebben, toch maar de gok gewaagd.. Bovendien heb ik zaadjes in overvloed dus mocht er iets mislukken dan zaai ik gewoon opnieuw.
Bij het inrichten van het terras veel nagedacht over hoe ik het aan zou pakken, welke potten ik nodig had voor welke gewassen, en vooral zag ik er als een berg tegenop om tig zakken met aarde naar 3 hoog te slepen. Gelukkig kwam ik de oplossing toevallig tegen na een middagje rondneuzen in een winkel.....compacte potaarde. Dit is op basis van kokosvezel (100% natuurlijk) en zet uit na toevoeging van water, heeft volgens de verpakking uitstekende eigenschappen voor zaaien, stekken, planten, verpotten etc. is van kwekerskwaliteit en voldoet aan de hoogste normen van potgrond, maar het aller allerbelangrijkste is....1 pakje voor +- 10 liter aarde weegt maar 650 gram. Daar wordt je toch blij van :-) Op deze manier kon ik in èèn keer 100 liter aarde mee naar boven nemen. Nog een fijne bijkomstigheid is dat het maar €0.64 per pakje kost.
De aarde zet inderdaad makkelijk uit in het water, daarna omscheppen met je handen en je hebt mooie luchtige losse aarde en niet al te vieze handen.
 Ik ben benieuwd hoe alles zich ontwikkeld in deze grond, vooralsnog lijkt het goed te gaan.

De compacte potaarde.


20 à 30 minuutjes laten weken.

Omscheppen.

En je hebt een emmer vol aarde.

De radijsje komen al boven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten