woensdag 7 mei 2014

Stilstand...

Sommige planten groeien als kool (vooral de kool ;-)), maar andere zaailingen lijken echt stil te staan. De tomaten- en peperplantjes zijn, ondanks dat ze alles krijgen wat ze nodig hebben, helemaal niet verder gegroeid, nog geen millimeter. Ik snap er niks van.

Een fotootje van mijn schoonmoeder zet mij aan het denken. De laatste keer dat mijn schoonouders  hier op visite waren hebben ze wat radijs-zaad meegekregen. Mijn radijsjes piepten toen net boven de grond en zij zijn de volgende dag enthousiast aan het zaaien geslagen. Op het fotootje laat ze de geoogste radijzen zien, terwijl die van mij tot op heden nog steeds niet volgroeid zijn. Das raar.....

Mijn radijsjes.

De radijsjes van mijn schoonouders.






Na wat speurwerk op het internet kwam ik er al snel achter dat de grond die ik gebruik niet geschikt is voor alle gewassen. Vooral hebben mede moestuiniers-in-potten dezelfde problemen ondervonden met pepers en tomaten in deze aarde. Dat verklaart een heleboel. Volgens deze zelfde moestuiniers doen o.a. kolen het wel goed in deze grond, wat ook weer blijkt te kloppen.  Misschien de volgende keer eerst even googelen voordat ik aan het experimenteren ga. Alhoewel, nu heb ik er wat van opgestoken, kan ik zien wat het wel en niet goed doet in deze grond, en daar mijn profijt weer van trekken, want het gesjouw met talloze zakken potgrond naar boven zie ik nog steeds niet zitten. Zo kan ik misschien volgend jaar een mix maken van verschillende aarde, al dan niet door elkaar heen gemengd, en ik las dat eventueel wat brekerszand toevoegen ook geen kwaad kan.

De citroengras-stengeltjes leven nog steeds maar daar gebeurd weinig mee. Het bleekselderij en venkelknolletje doen dappere pogingen om volwaardige plantjes te worden. De Bergerac aardappelen die ik een tijdje geleden gepoot heb, hebben reeds hun neuzen boven de grond.

Venkelknolletje tussen de radijsjes.

En last but not least...onder het mom om iets voor de bijen te doen heb ik nog een handvol bloemenzaad tussen de groenteplantjes gestrooid en een metselbijenhuisje opgehangen. Deze had ik ook in Finsterwolde en daar werd altijd dankbaar gebruik van gemaakt. Bovendien een prachtig gezicht al die bezige bijtjes....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten